Az Óvodai nevelés országos alapprogramját módosító 77/2025. (IV. 15.) Kormányrendelet hangsúlyt helyez az óvodából az iskolába történő átmenet tudatos pedagógiai támogatására, amelyben az óvodai és iskolai szociális segítők, valamint a család- és gyermekjóléti szolgálatok is kulcsszereplők. A 363/2012. (XII. 17.) Korm. rendelet módosított rendelkezéseit első alkalommal a 2025/2026. nevelési évben kell alkalmazni.
A rendelet “az óvodai nevelés országos alapprogramjának módosításával biztosítja a gyermekek sikeres iskolai előrehaladásához szükséges képességek, készségek célzott óvodapedagógiai fejlesztését.”
A módosítással szükségessé válik az óvodai pedagógiai programok felülvizsgálata az új pedagógiai irányelveknek megfelelően, továbbá a rendelet az óvodapedagógusok számára elérhetővé teszi olyan továbbképzéseket, melyek “hozzájárulnak a gyermekek hatékony és gördülékeny óvoda-iskola átmenetének biztosításához és a sikeres iskolakezdéshez”.
Ez közvetve érinti a család- és gyermekjóléti szolgáltatókat is.
Az óvodai és iskolai szociális segítők feladata, hogy támogassák a gyermekek érzelmi-szociális biztonságát, segítsék a szülői felkészülést és közvetítsenek a pedagógusok felé. Csoportos foglalkozásokat tarthatnak az átmenet feldolgozására, részt vehetnek közös óvoda-iskola programok szervezésében, egyéni esetkezelésben, valamint érzékenyítő szülői beszélgetések facilitálásában. Segíthetik a közös stratégiák kialakítását olyan közösségi programok, melyeken jelen vannak a a nagycsoportos óvodás gyereket nevelő családok, az óvoda, az iskola és a család- és gyermekjóléti szolgálat is.
A családsegítők feladata a gyermekek képességeinek és készségeinek fejlesztését célzó szolgáltatásokba delegálás, koordinálás, a sérülékeny helyzetű családok kísérése. Kiemelten fontos a prevenció, a korai bevonás, a szociális támogatások közvetítése (pl. beiskolázási segítség), valamint a szülők informálása és megerősítése.
A jelzőrendszer működése kulcsfontosságú: az óvodapedagógus, vagy óvodai szociális segítő jelzi a család- és gyermekjóléti szolgálat felé, ha az iskolakezdés szempontjából problémát észlel (pl. érzelmi elakadás, családi instabilitás, anyagi krízis).
Az óvoda-iskola átmenet támogatása során az eset- és szakmaközi megbeszélések fokozott együttműködést és gyors, összehangolt jelzőrendszeri reakciót biztosíthatnak.
Az óvoda-iskola átmeneti időszaka különösen érzékeny pont a gyermekek életében – kiemelt figyelmet és összehangolt szakmai jelenlétet igényel. A cél: biztonságos, megerősítő átmenet minden gyermek számára.
Mielőtt a tartalmat megosztaná, kérjük tekintse át a Máltai Módszertan Közzétételi irányelveit, melyeket itt talál meg!
„Új élet csak akkor lehetséges, ha egymásra találunk, ha fölismerjük,
hogy nincs különbség ember és ember között.
Nemcsak vagyunk, hanem egymásért vagyunk.”
A honlapon közölt tartalmak, képi és írásos elemek a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és azok készítőinek szellemi termékei és tulajdonát képezik. Átvételük, újra közlésük, további felhasználásuk egyéb célokra, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat előzetes engedélye, hozzájárulása nélkül etikátlan és nem megengedett. Ez a nyilatkozat a szerzői jogról szóló törvényben foglaltak szerint tiltó nyilatkozatnak minősül.