Kovács Krisztina „Kortárs bántalmazások megelőzése és kezelése az általános iskola alsó tagozatán, hogy mosolyogni tudjon minden gyermek” című kiadványa hiánypótló segédanyag mindazok számára, akik 6–10 éves gyermekekkel foglalkoznak. A szakmai anyag a Katolikus Pedagógiai Intézet kiadványa (2025.) és szabadon elérhető az intézet honlapján. Elsősorban iskolai környezetre készült, de szemlélete és gyakorlatai jól beépíthetők gyermekvédelmi intézmények, családsegítő szolgálatok és nevelőszülői hálózatok gyakorlatába is.
A bevezető fejezet közérthetően foglalja össze, mit jelent a kortárs bántalmazás az alsó tagozatos korosztályban, kik a szereplői, milyen formában jelenhet meg a fizikai, verbális, kapcsolati és online térben zajló bántás. A szöveg hangsúlyozza, hogy a mindennapos „kisebb” bántások sem ártalmatlan csipkelődések: hosszabb távon gyengítik a gyermekek biztonságérzetét és önértékelését. A kiadvány bemutatja az áldozatok, az elkövetők és a szemlélők tipikus reakcióit, ami támogatja az esetek árnyaltabb értelmezését.
Kovács Krisztina megközelítése egyértelműen rendszerszintű. A bántalmazó helyzetek hátterében az egész közösséget vizsgálja, és a gyakorlat az osztály vagy csoport működésére irányítja a figyelmet. A hangsúly a támogató iskolai és intézményi légkörön, a közös normákon, a szemlélők szerepének erősítésén és a felnőttek felelősségén van.
Külön fejezet mutatja be a Békés Iskolák programot és a resztoratív szemléletet. A gyors, büntetésközpontú reakciók helyett a jóvátétel, a kapcsolatok helyreállítása, a közösség bevonása kap szerepet. Ez a hozzáállás jól illeszkedik a gyermekvédelemben egyre fontosabb trauma- és kapcsolódás-központú gyakorlatokhoz. A kiadvány elismeri, hogy az agresszív, bántó viselkedés hátterében sokszor segítségért kiáltó gyermek áll, aki szintén támogatást igényel, és nem kizárólag „problémás” gyerekként érthető meg.
A szerző konkrét példákkal mutatja be a gyakran előforduló helyzeteket: kiközösítés, csúfolódás, a származással, fogyatékossággal vagy a családi háttérrel kapcsolatos bántások. A példák segítenek felismerni, milyen jelek utalnak tartós bántalmazásra, valamint milyen viselkedés mögött húzódhat elkövetői vagy szemlélői szerep. A javasolt beavatkozási lépések kiterjednek az egyéni beszélgetésekre, a csoporttal folytatott megbeszélésekre, a közösen kialakított szabályokra és a szülők, nevelők bevonására.
A kiadvány egyik legnagyobb erőssége a részletes tréningjáték-gyűjtemény. Az ismerkedést, csapatépítést, együttműködést és bizalomépítést támogató gyakorlatok lépésről lépésre, időkerettel, rövid instrukciókkal jelennek meg. Kiemelt helyet kapnak az érzelemkifejezést és érzelemszabályozást fejlesztő feladatok: érzelmek eljátszása, jelenetek készítése veszekedésről és kibékülésről, feszültségoldó légzés- és relaxációs gyakorlatok. Ezek a játékok kis átalakítással gyermekotthoni csoportokban vagy napindító, napzáró foglalkozásokon is biztonsággal alkalmazhatók.
A Katolikus Pedagógiai Intézet szakmai anyagát ajánljuk gyermekvédelmi szakembereknek is, mivel kiegyensúlyozott, gyakorlatcentrikus segédlet a kortárs bántalmazás megelőzéséhez és kezeléséhez. Áttekinthető elméleti összefoglalója, a resztoratív, traumaérzékeny szemlélet bemutatása és a jól felépített tréningjátékok egyaránt támogatják az oktatási, gyermekjóléti és gyermekvédelmi intézményekben dolgozó szakembereket abban, hogy biztonságosabb, elfogadóbb közeget alakítsanak ki a 6-10 éves korosztály számára.
Közzétéve a Katolikus Pedagógiai Intézet honlapján
Letölthető: Kovács Krisztina „Kortárs bántalmazások megelőzése és kezelése az általános iskola alsó tagozatán, hogy mosolyogni tudjon minden gyermek”
Mielőtt a tartalmat megosztaná, kérjük tekintse át a Máltai Módszertan Közzétételi irányelveit, melyeket itt talál meg!