A család- és gyermekjóléti szolgáltatásban a szociális vagy mentálhigiénés problémák vagy egyéb krízishelyzet miatt segítségre szoruló személyek, családok esetében szakmai dokumentációként az Esetnaplót kell vezetni az NM rendelet 8. § (1) bekezdés b) pontja alapján.
Az Esetnapló módosítására került sor az Szt. 20. §-ban foglalt nyilvántartási adatokkal összhangban, illetve a KSH OSAP 1696. számú adatlaphoz igazítva. Az Esetnaplóból kikerültek azok a pontok, amik gyermek veszélyeztetése esetén a GYVR-ben vezetendők.
A) Adatlap:
B) Belső tartalom:
ÚJ: A nyilvántartásba vételi számhoz kell beírni az intézményben kialakítottak szerint meghatározott egyedi azonosítót: pl. aktaszám, dossziészám, iktatószám.
PONTOSÍTÁS: Lakóhelye: Az ellátást igénybe vevő állandó bejelentett lakóhelyének címe (korábban: “állandó bejelentett lakása” volt)
PONTOSÍTÁS: Tartózkodási hely: Az ellátást igénybevevő lakcíme, ahol ténylegesen lakik.
ÚJ: Az ellátást igénybevevő törvényes képviselőjének neve, értesítési adatai (telefonszáma, értesítési címe: A cselekvőképességében részlegesen korlátozott vagy cselekvőképtelen igénybevevő esetén a törvényes képviselő neve és elérhetősége.
ÚJ: Az ellátást igénybevevő megnevezett hozzátartozójának neve, értesítési adatai (telefonszáma, értesítési címe): Annak a hozzátartozónak a neve és elérhetősége, akinek ezen személyes adatait az esetvitel szempontjából fontos feltüntetni (a Cselekvési tervben bevont családtagként soroljuk fel őket)
PONTOSÍTÁS: Meg kell jelölni az ellátást igénybe vevő munkahelyét, illetve inaktív kereső esetén pl. nyugdíjas vagy munkanélküli státuszát. (korábban: “illetve inaktív kereső vagy nyugdíjas státuszát” volt)
PONTOSÍTÁS: Gyermekeinek neve, születési helye, ideje, gyermekeinek a száma: Amennyiben a gyermekek veszélyeztetettsége felmerül, akkor a Gyermekeink védelmében elnevezésű informatikai rendszer vezetése szükséges. A gyermek személyes adatait meg kell adni: ha az ellátás igénybevevőjének van gyermeke, aki nem veszélyeztetett, de pl. a gyermek 16 év feletti és az igénybevevő a gyermek iskoláztatásához kér segítséget; vagy a gyermek speciális szolgáltatást vesz igénybe. Ha az ellátást igénybevevő gyermeke nem veszélyeztetetett, de a gyermek (pl. az eltartott fiatal felnőtt) az igénybevevő részéről felmerült probléma megoldásába tevőlegesen bevonható és az együttműködési megállapodást aláírja, a gyermek személyes adatait szintén rögzíteni szükséges. Egyéb esetben csak a gyermekek számát kell feltüntetni statisztikai célú adatként.
(korábban: a 235/1997. (XII. 17.) Korm. rendelet adatlapjaira történő hivatkozás volt)
PONTOSÍTÁS: Közösen meghatározott probléma: A szükségletfelmérés és a problémafeltárás következtében, az igénybe vevő által hozott, illetve a valós és/vagy nem látszó, de megoldást kívánó probléma kerül megfogalmazásra, mely lehet, hogy eltér a hozott probléma típusától. A cselekvési terv erre a problémára készül el. (korábban “valós és nem látszó” megfogalmazás volt)
KIEGÉSZÍTVE: Cselekvési terv: Az együttműködési megállapodásban felsorolt összes családtagra vonatkozóan megjelennek információk. A cselekvési terv elemei:
A cselekvési tervet félévente felül kell vizsgálni, és indokolt esetben módosítani kell.
(korábban a Cselekvési terv tartalmát az Esetnapló útmutató részletezte)
SZÖVEGFORMÁZÁS: Helyzetértékelés: Helyzetértékelést kell végezni akkor, amikor a cselekvési tervben meghatározott célokhoz rendelt határidők lejártak, vagy az esetkezelés során újabb szociális szolgáltatások vagy gyermekjóléti alapellátások – ide nem értve a gyermekek napközbeni ellátásait – bevonása válik szükségessé a probléma eredményes megoldásához.
PONTOSÍTÁS: Amennyiben a helyzetértékelés oka az, hogy az esetkezelés során újabb szociális szolgáltatások vagy gyermekjóléti alapellátások bevonása válik szükségesség, akkor el kell készíteni a szociális diagnózist. Ezt követően a családsegítő munkatárs a család- és gyermekjóléti központ esetmenedzserét bevonja az esetkezelés folyamatába azzal, hogy kezdeményezi a szociális diagnózis elkészítését.
(korábban “Ez tehát azt jelenti, hogy nem minden helyzetértékelésnél kell elkészíteni a szociális diagnózist, hanem csak abban az esetben, amikor újabb szociális szolgáltatások vagy gyermekjóléti alapellátások válnak szükségessé.
Amennyiben tehát a szociális diagnózis elkészítése válik szükségesség a családsegítő munkatárs a család- és gyermekjóléti központ esetmenedzserét bevonja az esetkezelés folyamatába azzal, hogy kezdeményezi a szociális diagnózis elkészítését”.
VÁLTOZATLAN: Az elkészült szociális diagnózisban feltárt szükségletek, szükséges szolgáltatások megállapításai figyelembevételével szükséges a Cselekvési tervet módosítani.
MÓDOSÍTÁS: Az Esetnapló dokumentációját 6 havonta szükséges ellenőrizni. (korábban: “3 havonta” volt)
“Az esetnapló A) részét arra az igénybevevőre vonatkozóan kell kitölteni, aki az együttműködési megállapodást aláírta, amennyiben az több személy, akkor arra vonatkozóan, akivel a családsegítő rendszeres kapcsolatot tud tartani a szociális segítő munka során.”
“Az esetnaplót családonként egy példányban kell kitölteni. Amennyiben a segítő munka a családban több személyre is irányul, a rájuk vonatkozó következtetéseket, tevékenységeket, határidőket a cselekvési tervben személyenként kell részletezni.”
“Az együttműködési megállapodás megkötését követő 15 napon belül kell elkészíteni az esetnapló A) Adatlapját és a B) Belső tartalom 1. és 2. pontját” (Probléma definíciója, Közösen meghatározott probléma, Cselekvési terv)
“Az Esetnapló vezetése a segítő tevékenység ideje alatt folyamatos, mely elektronikus úton és kézzel is végezhető.”
“Intézkedések: Az esetvezetés során megtett lépések, történések kronologikus vezetése szükséges, hogy a cselekvési tervben megfogalmazott cél, a vállalt feladatok, az eredmények, vagy elakadások értékelhetőek legyenek.”
Dokumentum | Hatályos | Lehetőség |
---|---|---|
Esetnapló nyomtatvány | 2025. március 1. | letöltés |
Változások az esetnaplóban 2025. március 1-től | 2025. március 1. | letöltés |
Esetnapló Útmutató | Megjelent s SZÁP-on: 2016.08.30 | letöltés |
Esetnapló minta (a fejlécben az intézmény adatai pontosítandóak) | 2025. március 1. | letöltés |
Mielőtt a tartalmat megosztaná, kérjük tekintse át a Máltai Módszertan Közzétételi irányelveit, melyeket itt talál meg!
„Új élet csak akkor lehetséges, ha egymásra találunk, ha fölismerjük,
hogy nincs különbség ember és ember között.
Nemcsak vagyunk, hanem egymásért vagyunk.”
A honlapon közölt tartalmak, képi és írásos elemek a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és azok készítőinek szellemi termékei és tulajdonát képezik. Átvételük, újra közlésük, további felhasználásuk egyéb célokra, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat előzetes engedélye, hozzájárulása nélkül etikátlan és nem megengedett. Ez a nyilatkozat a szerzői jogról szóló törvényben foglaltak szerint tiltó nyilatkozatnak minősül.