Esetnapló 2025. március 1-jétől

A család- és gyermekjóléti szolgáltatásban a szociális vagy mentálhigiénés problémák vagy egyéb krízishelyzet miatt segítségre szoruló személyek, családok esetében szakmai dokumentációként az Esetnaplót kell vezetni az NM rendelet 8. § (1) bekezdés b) pontja alapján. 

Az Esetnapló módosítására került sor az Szt. 20. §-ban foglalt nyilvántartási adatokkal összhangban, illetve a KSH OSAP 1696. számú adatlaphoz igazítva. Az Esetnaplóból kikerültek azok a pontok, amik gyermek veszélyeztetése esetén a GYVR-ben vezetendők.

Változások az Esetnapló nyomtatványban:

A) Adatlap:

  • A 2. pontban a nyilvántartásba vétel számát is fel kell tüntetni.
  • A 2.1. pontban az ellátást igénybevevő születési nevét, a 2.4. pontban az anyja nevét fel kell tüntetni, ezek a természetes személyazonosító adatok részei az Szt. 20. § (2) bekezdés a) pontja alapján.
  • A 2.9. pontban az ellátást igénybevevő cselekvőképességére vonatkozó adatot kell feltüntetni az Szt. 20. § (2) bekezdés d) pontja alapján.
  • A 2.10. pontnál a cselekvőképességében részlegesen korlátozott vagy cselekvőképtelen igénybevevő esetén a törvényes képviselő nevét és elérhetőségét kell feltüntetni az Szt. 20. § (2) bekezdés e) pontja alapján.
  • A 2.11. pontnál az ellátást igénybevevő megnevezett hozzátartozójának nevét, értesítési adatait (telefonszáma, értesítési címe) lehet feltüntetni az Szt. 20. § (2) bekezdés e) pontja alapján.

B) Belső tartalom:

  • Az 1.1. pontban felsorolt elsődleges (hozott) probléma típusai a KSH OSAP 1696. A család- és gyermekjóléti szolgáltatok adatai 1.6. táblájában felsorolt típusokkal összhangban kerültek feltüntetésre.
    • 1.1.1. Életviteli
    • 1.1.2. Családi, kapcsolati konfliktus
    • 1.1.3. Családon belüli bántalmazás, kapcsolati erőszak
    • 1.1.4. Elhanyagolás (felnőttre vonatkozóan, családi, intézményi)
    • 1.1.5. Gyermekkel kapcsolatos problémák
    • 1.1.6. Fogyatékosság
    • 1.1.7. Lelki-mentális, pszichiátriai betegség
    • 1.1.8. Szenvedélybetegség
    • 1.1.9. Egészségi probléma, egészségkárosodás következménye
    • 1.1.10. Foglalkoztatással kapcsolatos
    • 1.1.11 Anyagi (megélhetési, lakhatással összefüggő)
    • 1.1.12. Ügyintézéshez segítségkérés
    • 1.1.13. Információkéréssel kapcsolatos
    • 1.1.14. Egyéb
Kitöltési útmutatóban:

ÚJ: A nyilvántartásba vételi számhoz kell beírni az intézményben kialakítottak szerint meghatározott egyedi azonosítót: pl. aktaszám, dossziészám, iktatószám.

PONTOSÍTÁS: Lakóhelye: Az ellátást igénybe vevő állandó bejelentett lakóhelyének címe (korábban: “állandó bejelentett lakása” volt)

PONTOSÍTÁS: Tartózkodási hely: Az ellátást igénybevevő lakcíme, ahol ténylegesen lakik.

ÚJ: Az ellátást igénybevevő törvényes képviselőjének neve, értesítési adatai (telefonszáma, értesítési címe: A cselekvőképességében részlegesen korlátozott vagy cselekvőképtelen igénybevevő esetén a törvényes képviselő neve és elérhetősége.

ÚJ: Az ellátást igénybevevő megnevezett hozzátartozójának neve, értesítési adatai (telefonszáma, értesítési címe): Annak a hozzátartozónak a neve és elérhetősége, akinek ezen személyes adatait az esetvitel szempontjából fontos feltüntetni (a Cselekvési tervben bevont családtagként soroljuk fel őket)

PONTOSÍTÁS: Meg kell jelölni az ellátást igénybe vevő munkahelyét, illetve inaktív kereső esetén pl. nyugdíjas vagy munkanélküli státuszát. (korábban: “illetve inaktív kereső vagy nyugdíjas státuszát” volt)

PONTOSÍTÁS: Gyermekeinek neve, születési helye, ideje, gyermekeinek a száma: Amennyiben a gyermekek veszélyeztetettsége felmerül, akkor a Gyermekeink védelmében elnevezésű informatikai rendszer vezetése szükséges. A gyermek személyes adatait meg kell adni: ha az ellátás igénybevevőjének van gyermeke, aki nem veszélyeztetett, de pl. a gyermek 16 év feletti és az igénybevevő a gyermek iskoláztatásához kér segítséget; vagy a gyermek speciális szolgáltatást vesz igénybe. Ha az ellátást igénybevevő gyermeke nem veszélyeztetetett, de a gyermek (pl. az eltartott fiatal felnőtt) az igénybevevő részéről felmerült probléma megoldásába tevőlegesen bevonható és az együttműködési megállapodást aláírja, a gyermek személyes adatait szintén rögzíteni szükséges. Egyéb esetben csak a gyermekek számát kell feltüntetni statisztikai célú adatként.
(korábban:  a 235/1997. (XII. 17.) Korm. rendelet adatlapjaira történő hivatkozás volt)

PONTOSÍTÁS: Közösen meghatározott probléma: A szükségletfelmérés és a problémafeltárás következtében, az igénybe vevő által hozott, illetve a valós és/vagy nem látszó, de megoldást kívánó probléma kerül megfogalmazásra, mely lehet, hogy eltér a hozott probléma típusától. A cselekvési terv erre a problémára készül el. (korábban “valós és nem látszó” megfogalmazás volt)

KIEGÉSZÍTVE: Cselekvési terv: Az együttműködési megállapodásban felsorolt összes családtagra vonatkozóan megjelennek információk. A cselekvési terv elemei:

  • Közös célok meghatározása és rangsorolása (világos, érthető, illetve mérhető módon).
  • Résztvevők, feladatok, határidők.
  • Alkalmazandó beavatkozások és módszerek a célok elérése érdekében.
  • Találkozások gyakorisága, számának (időtartama) az ülések hosszúságának meghatározása.
  • Közös munka előrehaladásának nyomon követése, annak módja, módszere, kijelölve a problémamegoldó folyamat szakaszait.
  • Egyéb tartalmi meghatározás (pl. találkozások lemondásának módja).

A cselekvési tervet félévente felül kell vizsgálni, és indokolt esetben módosítani kell.
(korábban a Cselekvési terv tartalmát az Esetnapló útmutató részletezte)

SZÖVEGFORMÁZÁS: Helyzetértékelés: Helyzetértékelést kell végezni akkor, amikor a cselekvési tervben meghatározott célokhoz rendelt határidők lejártak, vagy az esetkezelés során újabb szociális szolgáltatások vagy gyermekjóléti alapellátások – ide nem értve a gyermekek napközbeni ellátásait – bevonása válik szükségessé a probléma eredményes megoldásához.
PONTOSÍTÁS: Amennyiben a helyzetértékelés oka az, hogy az esetkezelés során újabb szociális szolgáltatások vagy gyermekjóléti alapellátások bevonása válik szükségesség, akkor el kell készíteni a szociális diagnózist. Ezt követően a családsegítő munkatárs a család- és gyermekjóléti központ esetmenedzserét bevonja az esetkezelés folyamatába azzal, hogy kezdeményezi a szociális diagnózis elkészítését.
(korábban “Ez tehát azt jelenti, hogy nem minden helyzetértékelésnél kell elkészíteni a szociális diagnózist, hanem csak abban az esetben, amikor újabb szociális szolgáltatások vagy gyermekjóléti alapellátások válnak szükségessé.
Amennyiben tehát a szociális diagnózis elkészítése válik szükségesség a családsegítő munkatárs a család- és gyermekjóléti központ esetmenedzserét bevonja az esetkezelés folyamatába azzal, hogy kezdeményezi a szociális diagnózis elkészítését”.
VÁLTOZATLAN: Az elkészült szociális diagnózisban feltárt szükségletek, szükséges szolgáltatások megállapításai figyelembevételével szükséges a Cselekvési tervet módosítani.

MÓDOSÍTÁS: Az Esetnapló dokumentációját 6 havonta szükséges ellenőrizni. (korábban: “3 havonta” volt)

A 2016-ban közzétett Esetnapló útmutatóban foglalt, a kitöltéssel kapcsolatos tudnivalók továbbra is irányadóak – figyelembe véve az azóta történt változásokat (pl. GYVR). Néhány fontos részletet kiemeltünk:

“Az esetnapló A) részét arra az igénybevevőre vonatkozóan kell kitölteni, aki az együttműködési megállapodást aláírta, amennyiben az több személy, akkor arra vonatkozóan, akivel a családsegítő rendszeres kapcsolatot tud tartani a szociális segítő munka során.”

“Az esetnaplót családonként egy példányban kell kitölteni. Amennyiben a segítő munka a családban több személyre is irányul, a rájuk vonatkozó következtetéseket, tevékenységeket, határidőket a cselekvési tervben személyenként kell részletezni.”

“Az együttműködési megállapodás megkötését követő 15 napon belül kell elkészíteni az esetnapló A) Adatlapját és a B) Belső tartalom 1. és 2. pontját” (Probléma definíciója, Közösen meghatározott probléma, Cselekvési terv)

“Az Esetnapló vezetése a segítő tevékenység ideje alatt folyamatos, mely elektronikus úton és kézzel is végezhető.”

“Intézkedések: Az esetvezetés során megtett lépések, történések kronologikus vezetése szükséges, hogy a cselekvési tervben megfogalmazott cél, a vállalt feladatok, az eredmények, vagy elakadások értékelhetőek legyenek.”

Dokumentum Hatályos Lehetőség
Esetnapló nyomtatvány 2025. március 1. letöltés
Változások az esetnaplóban 2025. március 1-től 2025. március 1. letöltés
Esetnapló Útmutató Megjelent s SZÁP-on: 2016.08.30 letöltés
Esetnapló minta (a fejlécben az intézmény adatai pontosítandóak) 2025. március 1. letöltés

Mielőtt a tartalmat megosztaná, kérjük tekintse át a Máltai Módszertan Közzétételi irányelveit, melyeket itt talál meg!

Nyomtatás a böngésző szolgáltatásával

Az agressziókezelés a hajléktalan munkaközösségeink összevont találkozóján

Gyakorlati eszközök bemutatásával és kipróbálásával járultunk hozzá a téma feldolgozásához
Részletek

Szenvedélybetegekkel foglalkozó máltaiak szakmai találkozója Esztergomban

A függőkkel foglalkozó máltai munkatársak közösségi találkozójának házigazdája az esztergomi Magyar Máltai Szeretetszolgálat Gondviselés Háza volt
Részletek
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.

Feltétlenül szükséges sütik

A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.

Amennyiben ez a süti nem kerül engedélyezésre, akkor nem tudjuk elmenteni a kiválasztott beállításokat, ami azt eredményezi, hogy minden egyes látogatás alkalmával ismételten el kell végezni a sütik engedélyezésének műveletét.

Funkcionális sütik

Ez a webhely a Google Analytics-et használja anonim információk gyűjtésére, mint például az oldal látogatóinak száma és a legnépszerűbb oldalak.

A cookie engedélyezése lehetővé teszi, hogy javítsuk honlapunkat.