Kisebb módosítások történtek az Szt-ben 2024. januárjától. A huzamos tartózkodási jogosultság (lásd lent) bevezetésén túl két rész változott:
A jogosulatlanul igénybe vett ellátásokat vissza kell téríteni. Eddig végrehajtási eljárást lehetett kezdeményezni akkor, ha a visszatérítendő összeg 1000 Ft volt. Most ezt felemelték 10 000 Ft-ra (Szt. 17/A. § (3) bek.).
A szociális vetítési alap összege 2023-ban a költségvetési törvényben került megállapításra. A szociális vetítési alap összegét 2024-től a Ptr-ben kell keresni (Szt. 132. §. (1) d) pont à 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet 7. § (1) bek.). 2024. január 1-től az összeg változatlanul: 28 500 Ft.
Kisebb módosítások történtek a Gyvt-ben 2024. januárjától. A huzamos tartózkodási jogosultság (lásd lent) bevezetésén túl két rész változott:
A pedagógusok életpályája (2023. évi LII. törvény) a pedagógus munkakörben foglalkoztatottakra is vonatkozik (új bekezdések a Gyvt-ben: 15. § (10b). (10c) és (14).
2024-től a nevelőszülői ellátmányok összegét a költségvetési törvényben találjuk (Gyvt. 56. § (7) bek.):
2024-ben (2023. évi LV. törvény 68. § (2) bek.) a nevelési ellátmány legalacsonyabb összege:
A gyámhatóság feladatköréből kikerült az, hogy kezdeményezze a gondozási díj behajtását az adóhatóságnál (331/2006. Korm.r. 4. § q) pont lett törölve)
A Kormányhivatalok a 2023. december 31-én vagy azt követően hatályukat veszítő ideiglenes hatályú bejegyzések hatályát meghosszabbítják 2026. december 31-éig.
A Kormányhivatal erről 2024. március 31-éig döntött, a döntés hivatalból történt, kérelmezni nem kellett.
Jogszabály: 369/2013. (X. 24.) Korm. rendelet 50. § (1) bekezdés.
Hatályos: 2023.VII.28-tól
A 2023. december 31-én hatályos alacsonyküszöbű ellátás, utcai szociális munka szolgáltatások finanszírozási szerződések hatálya automatikusan 2026. december 31-éig meghosszabbodik, ezeknek a szolgáltatásoknak a finanszírozására újabb pályázatot nem kell beadni.
Jogszabály: A 659/2023. (XII. 28.) Korm. rendelet a támogató szolgáltatás és a közösségi ellátások finanszírozásának rendjéről szóló 191/2008. (VII. 30.) Korm. rendelet 23. §-át módosította.
2024. január 1-jétől a normatív közgyógyellátás igénylésének eljárása változott. A kérelem elbírálásánál a kormányhivatal vizsgálja jövedelmet, ha a feltételek teljesülnek, felbontja a kérelemhez zárt borítékban mellékelt háziorvosi igazolást, és elvégzi a költségszámítást (a rendszeres gyógyító ellátások havi költsége szakkérdésének vizsgálatát).
Ha a jövedelemigazolás alapján a kérelmező nem jogosult a támogatásra, a kormányhivatal elutasítja a kérelmet, és a háziorvosi igazolást fel sem bontja.
A rendelet 36. §-ának (3) új bekezdése tesz egy pontosítást:
Ha a kérelmező nem csatolta a háziorvosi igazolást, és a jövedelemvizsgálat eredményeképpen a kérelem egyébként is elutasításra került volna, a kormányhivatal nem bocsát ki hiánypótlási felhívást a háziorvosi igazolásra, hiszen annak felbontására egyébként sem kerülhetett volna sor.
Jogszabály: A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet) 36. §-a kiegészült a (3) bekezdéssel. A módosítás a 2023. december 18-án közzétett Magyar Közlöny 182. számában jelent meg.
Hatályos 2024.I.1-től.
A középsúlyos vagy súlyos funkciózavarok közé bekerült a beszédfogyatékosság.
Fogyatékossági támogatásra és közlekedési támogatásra jogosult az a személy, aki olyan mértékű beszédfogyatékossággal él, hogy a kommunikációja akadályozza őt a mindennapi életvitelben (pl. a munkavállalásban, közlekedésben).
A Fot.vhr. 1. számú melléklete részletezi, hogy mit értünk középsúlyos vagy súlyos beszédzavar alatt:
8. A beszédfogyatékosság megállapítása szempontjából az 1. § (9) bekezdése szerinti funkciózavarok a következők:
8.1. Beszédzavar: a beszéd érthetőségét vagy kommunikatív hatékonyságát érintő, a beszédszervi működést jellemző zavar:
a) beszédhanghiba,
b) beszédmozgás zavar,
c) beszédfolyamatossági zavar,
d) hangképzési zavar,
e) rezonanciazavar
Az a)–e) pont szerinti beszédzavar középsúlyosnak minősül, ha az olyan mértékű, hogy a személy csak átmenetileg tud megfelelő hangerőt vagy hangminőséget produkálni, a több hangot vagy a tagoltságot átfogóan érintő artikulációs zavar, illetve gyakori megakadások, prozódiai eltérések következtében a beszéd nehezen érthető, illetve kivitelezése jelentős erőfeszítést igényel, hatékonysága csökkent, ezáltal a mindennapi tevékenységeket jelentős mértékben akadályozza.
Az a)–e) pont szerinti beszédzavar súlyosnak minősül, ha az olyan mértékű, hogy a személy nem képes megfelelő hangerőt vagy hangminőséget produkálni, beszédképtelen, illetve a hangkészlet nagyobb részét vagy a beszéd tagoltságát átfogóan érintő artikulációs zavarok, a gyakori és hosszan tartó megakadások, a beszédrezonancia, illetve beszédprozódia súlyos zavarai következtében a beszéd nem érthető, kommunikációs funkcióját nem tölti be, ezáltal a személy a mindennapi tevékenységekhez szükséges tagolt és folyamatos beszédre képtelen.
Fogyatékossági támogatásra jogosult a középsúlyos vagy súlyos beszédfogyatékossággal élő személy. A fogyatékossági támogatás kérelméhez mellékelni kell a logopédiai szakvizsgálatot, ha ez nem áll rendelkezésre, akkor a kormányhivatal szakértőt rendel ki.
Közlekedési kedvezmények (személygépkocsi szerzés, átalakítás) igénylésére jogosulttá vált az a személy, aki a beszédfogyatékossága miatt fogyatékossági támogatásra jogosult (egyéb fogyatékossággal élő személy).
Jogszabály: A 2023.12.21-én kiadott Magyar Közlöny 185. számában megjelent 2023. évi XCI. törvény kiegészítette a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény 23. §-át, 23/A. §-át.
A 2023.12.22-én kiadott Magyar Közlöny 188. számában megjelent 616/2023. (XII. 22.) Korm. rendelete módosította és kiegészítette a súlyos fogyatékosság minősítésének és felülvizsgálatának, valamint a fogyatékossági támogatás folyósításának szabályairól szóló 141/2000. (VIII. 9.) Korm. rendeletet (Fot.vhr.) 1. §, 5. §, 8. §-át és az 1. számú mellékletét. A beszédfogyatékosság – a Fot. 23. § (1) bek. g) pontjára hivatkozva – beemelésre került a súlyos mozgáskorlátozott személyek közlekedési kedvezményeiről szóló 102/2011. (VI. 29.) Korm. rendeletbe.
Hatályos 2024.I.1-től.
2023. december 1-jétől változott a minimálbér és a garantált bárminimum összege, ezzel együtt 2024. január 1-től azon ellátások összege is emelkedett, amelyek összegét a minimálbérhez vagy a garantált bérminimum összegéhez számítják.
Jogszabály: A kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról szóló 508/2023. (XI. 20.) Korm. rendelet 2. § (1) bek. szerint a teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló részére megállapított alapbér kötelező legkisebb összege (minimálbér teljes munkaidőben) 266 800 Ft (2023-ban: 232 000 Ft)
Jogszabály: 2023. december 1-jétől a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról szóló 508/2023. (XI. 20.) Korm. rendelet 2. § (2) bek. szerint a legalább középfokú iskolai végzettséget vagy középfokú szakképzettséget igénylő munkakörben foglalkoztatott munkavállaló részére alapbérként megállapított garantált bérminimum a teljes munkaidő teljesítése esetén 326 000 Ft (2023-ban: 296 400 Ft)
Hatályos 2023.XII.1-től
Az előző évekhez képest változás, hogy a módosítás nem az év első napján lett hatályos, hanem december 31-én. Ez az átállást segíti, de ténylegesen a juttatások, támogatások, ellátások megállapításánál 2024. januártól kell alkalmazni (508/2023. Korm.r. 4. § (2) bek.).
Szociális/gyermekvédelmi és családtámogatási juttatások, támogatások, ellátások | Jogszabály | Minimálbérhez (MB) / garantált bérminimumhoz (GB) viszonyítva | Összege 2024-ben |
---|---|---|---|
Nevelőszülői alapdíj | Gyvt. 66/H. § (3) bek. | MB 30 %-a | 80 400 Ft/hó |
Nevelőszülői kiegészítő díj gyermekenként | Gyvt. 66/H. § (4) bek. | MB 20 %-a | 53 360 Ft/hó |
Nevelőszülői többletdíj speciális, különleges vagy kettős szükségletű gyermek után | Gyvt. 66/H. § (5) bek. | MB 7 %-a | 18 676 Ft/hó |
GYED maximuma | 1997. évi LXXXIII. tv. 42/D. § (1) bek. | MB X 2 70 %-a | 373 520 Ft/hó |
diplomás GYED – BA/BSc képzés | 1997. évi LXXXIII. tv. 45/E. § (5) bek. a) pont | MB 70 %-ának 30-ad része | 6225,33Ft/nap 186760Ft/hó |
diplomás GYED – MA/MSc képzés | 1997. évi LXXXIII. tv. 45/E. § (5) bek. b) pont | GB 70 %-ának 30-ad része | 7606,66Ft/nap 228200Ft/hó |
Nevelőszülői GYED | 1997. évi LXXXIII. tv. 42/F. § (5) bek. | MB 55 %-a | 146 740 Ft/hó |
Gyermekek otthongondozási díja (GYOD) | Szt. 39/A. § Klts.tv. 68. § (3) bek. a) pont | MB 100 %-a | 266 800 Ft/hó |
Álláskeresési járadék maximuma | 1991. évi IV. tv. 26. § (5) bek. | MB napi összegének 100 %-a | 8893,33Ft/nap 266800Ft/hó |
Nyugdíj előtti álláskeresési segély | 1991. évi IV. tv. 30.§ (2) bek. | MB 40 %-a | 106720Ft/hó 3557,33 Ft/nap |
Fontos, hogy bár a keresőtevékenység megszűnése 2024. január 1-jétől nem jogosultsági feltétel, de a rendszeres pénzellátásban részesülés továbbra is megállapítást kizáró ok. Abban az esetben, ha a kérelmező keresőtevékenységet folytat, és a keresőtevékenység fennállása alatt táppénzben részesül, megváltozott munkaképességű személyek ellátása továbbra sem állapítható meg.
a táppénz, a csecsemőgondozási díj, az örökbefogadói díj, a gyermekgondozási díj, az öregségi nyugdíj, a korhatár előtti ellátás, a szolgálati járandóság, a táncművészeti életjáradék, az átmeneti bányászjáradék, a megváltozott munkaképességű személyek ellátásai, az öregségi járadék, a munkaképtelenségi járadék, a növelt összegű öregségi, munkaképtelenségi járadék, a baleseti táppénz, az Flt. alapján folyósított pénzbeli ellátás, a bányászok egészségkárosodási járadéka, a rokkantsági járadék, a gyermekgondozási segély, a gyermeknevelési támogatás, az időskorúak járadéka, a foglalkoztatást helyettesítő támogatás, az egészségkárosodási és gyermekfelügyeleti támogatás, a tartós ápolást végzők időskori támogatása, a közszolgálati járadék, valamint a szociális biztonsági tárgyú nemzetközi egyezmények, továbbá az uniós rendeletek alapján külföldi szerv által folyósított, ezekkel azonos típusú ellátások.”
Az ÉRTÉK VAGY! díj olyan munkáltatónak, foglalkozási rehabilitációs szolgáltatónak, valamint magánszemélynek adható, aki a megváltozott munkaképességű vagy fogyatékossággal élő személyek foglalkoztatása érdekében tett tevékenységével kimagasló eredményt ért el, vagy ezen a területen olyan teljesítményt nyújtott, amely a társadalom számára példaértékkel szolgál.
2024-ben a jogszabály már nem tartalmazza azt, hogy a díj átadására az év első negyedévében megrendezésre kerülő ÉRTÉK VAGY! konferencia keretében kerül sor. De a díj hasonló feltételekkel megmarad: a megváltozott munkaképességű vagy fogyatékossággal élő természetes személynek, és a megváltozott munkaképességű vagy fogyatékossággal élők foglalkoztatását példaértékűen segítő természetes személynek adományozható.
Jogszabály: A belügyminiszter által alapított és adományozott elismerésekről szóló 37/2012. (VIII. 2.) BM rendeletet módosította az 53/2023. (XII. 19.) BM rendelet. Hatályos 2023.XII.20-tól.
Az Alaptörvénybe és több jogszabályba az eddig használt „bevándorolt, letelepedett” szövegrész helyébe a „huzamos tartózkodási jogosultsággal rendelkező” szövegrész került.
Huzamos tartózkodásra jogosult:
A huzamos tartózkodási jogosultsággal rendelkező harmadik országbeli állampolgárt a tartózkodási engedéllyel rendelkezők jogszabályban biztosított jogosultságai illetik meg azzal, hogy Magyarország területén határozatlan időtartamú tartózkodásra jogosult.
Huzamos tartózkodási jogosultsággal rendelkezik az a harmadik országbeli állampolgár, aki
2024. január 1-től kapott az alábbi kártyákból:
Forrás: NSZI tájékoztatása
2024. január 1-től a keresőtevékenységet folytató megváltozott munkaképességű személyek is részesülhetnek rehabilitációs ellátásban, vagy rokkantsági ellátásban.
Az NSZI oldalán megjelent tájékoztatás részletezi:
“A hazai gazdasági szereplők versenyképességének erősítésével és a közigazgatás hatékonyságának növelésével összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2023. évi CIX. törvény 2024. január 1-jétől módosította a megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI törvényt (a továbbiakban: Mmtv.).
A jogosultsági feltételekből kikerült a keresőtevékenység fennállásának, illetve megszűnésének vizsgálata, így az ellátás megállapításának 2024. január 1. napjától nem feltétele a keresőtevékenység megszűntetése.
Az Mmtv. 2. § (1) bekezdés hatályos szövege:
Megváltozott munkaképességű személyek ellátásaira jogosult az a kérelem benyújtásakor 15. életévét betöltött személy, akinek az egészségi állapota a rehabilitációs hatóság komplex minősítése alapján 60 százalékos vagy kisebb mértékű (a továbbiakban: megváltozott munkaképességű személy), és aki
a kérelem benyújtását megelőző
2023. december 31-ig kapott az alábbi engedélyekből:
Jogszabály:
2023. évi XC. törvény – a harmadik országbeli állampolgárok beutazására és tartózkodására vonatkozó általános szabályokról – Hatályos 2024.I.1-től.
35/2024. (II. 29.) Korm. rendelet a harmadik országbeli állampolgárok beutazására és tartózkodására vonatkozó általános szabályokról szóló 2023. évi XC. törvény végrehajtásáról – Hatályos 2024.III.1-től.
9/2024. (II. 29.) BM rendelet a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi I. törvény, valamint a harmadik országbeli állampolgárok beutazására és tartózkodására vonatkozó általános szabályokról szóló 2023. évi XC. törvény végrehajtásáról – Hatályos 2024.III.1-től.
A 2023.12.21-én kiadott Magyar Közlöny 185. számában több jogszabályba is beemelésre került a huzamos tartózkodási jogosultság, huzamos tartózkodói jogállást igazoló EU tartózkodási engedély szöveg (pl. Szt., Gyvt., Fot., Eütv., Cst., Szja., Kjt., Nkt. …). A huzamos tartózkodási jogosultságot a 2023. évi XC. törvény a harmadik országbeli állampolgárok beutazására és tartózkodására vonatkozó általános szabályokról 74-76. §-ai határozzák meg. – Hatályos 2024.I.1-től.
A 2025. évi munkaszüneti napok körüli munkarendről szóló 11/2024. (IV. 8.) NGM rendelete szerint az áthelyezett munkanapok, pihenőnapok a következőképpen alakulnak:
2025. május 2-a, péntek pihenőnap, ezt a napot 2025. május 18-án, szombaton dolgozzuk le. Így május 1-4. hosszú hétvége.
2025. október 24-e, péntek pihenőnap, ezt a napot 2025. október 17-én, szombaton dolgozzuk le. Hosszú hétvége lesz október 23-26 között.
2025-ben december 24-e, szerda pihenőnap, ezt a napot december 13-án, szombaton dolgozzuk le. A karácsonyi pihenés így 2025. december 24-én szerdától december 28-án vasárnapig tart.
A Karácsony környéki munkanapok 2025-ben:
2025. december 22-23. hétfő-kedd – 2 munkanap
2025. december 29-31. hétfő-szerda – 3 munkanap
Mielőtt a tartalmat megosztaná, kérjük tekintse át a Máltai Módszertan Közzétételi irányelveit, melyeket itt talál meg!
„Új élet csak akkor lehetséges, ha egymásra találunk, ha fölismerjük,
hogy nincs különbség ember és ember között.
Nemcsak vagyunk, hanem egymásért vagyunk.”
A honlapon közölt tartalmak, képi és írásos elemek a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és azok készítőinek szellemi termékei és tulajdonát képezik. Átvételük, újra közlésük, további felhasználásuk egyéb célokra, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat előzetes engedélye, hozzájárulása nélkül etikátlan és nem megengedett. Ez a nyilatkozat a szerzői jogról szóló törvényben foglaltak szerint tiltó nyilatkozatnak minősül.