2025. január 16-a után megszűnik az Ügyfélkapu, helyette az Ügyfélkapu+ vagy a DÁP (Digitális Állampolgárság Program) alkalmazásával lehet belépni azokra a portálokra, ahol digitális azonosítás szükséges.
A MÜKENG/SZNYR, a KENYSZI és a GYVR rendszerekhez való hozzáféréshez is át kell térni az Ügyfélkapu biztonságosabb, kétlépcsős belépésére.
1/2000. SzCsM rendelet 111. § (2) bekezdése kiegészült a 15-16. pontokkal
Az SzCsM rendelet 2024.VII. 24-től már részletezi, hogy a miniszter által jóváhagyott és a SZÁP-on közzétett szakmai módszereket alkalmazni kell.
2025. január 1-jétől két új módszertani útmutatót nevez meg a 111. § (2) bekezdése:
A 2025. évi költségvetési törvény (2024. évi LXXIV. törvény) módosította az Szt. 58/A. § (2b) bekezdés c) pontját, a 131/A. § (1) bekezdést, a 132. § (1) bekezdés p) pontját és kiegészítette a 140/B. §-sal.
Megszűnik ezen szolgáltatások pályázati úton történő, az 191/2008. Kormányrendelet szerinti finanszírozása, a költségvetési törvény tervezete már tartalmazza ezen jogcímeket.
Az Szt. is módosításra kerül oly módon, hogy az utcai szociális munka és a szenvedélybetegek alacsonyküszöbű ellátása is a finanszírozási rendszerbe való befogadás hatálya alá fog tartozni (Hatályba lép: 2025.I.1).
A módosítás alapján ezekre a szolgáltatásokra is kiterjed a befogadási kötelezettség, vagyis a meglévő kapacitások bővítésére, és új kapacitások létrehozására 2025-től már csak minisztériumi hozzájárulással kerülhet sor. A már működő és finanszírozásban részesülő szolgáltatások automatikusan befogadást nyernek a finanszírozási rendszerbe.
Az Szt-ben történt módosításokkal csupán a fejlesztő foglalkoztatásnál marad a fenntartókkal kötött finanszírozási szerződések útján történő támogatás.
Módosult a súlyos fogyatékosság minősítésének és felülvizsgálatának, valamint a fogyatékossági támogatás folyósításának szabályairól szóló 141/2000. (VIII. 9.) Korm. rendelet 19. §-a, kiegészült a (2-3) bekezdéssel
Nem kell felülvizsgálatra mennie annak, akinek állapota végleges. Számára a fogyatékossági támogatást megállapító határozattal egyidejűleg határozatlan időre szóló hatósági igazolványt kell kiadni. Ezzel az igazolvánnyal igénybe veheti az utazási kedvezményeket, és az adókedvezményt.
1991. évi XI. törvény 4/B. §-a kiegészült a (2a-2b) és az (5-14) bekezdésekkel
Az egészségügyi hatósági és igazgatási tevékenységről szóló 1991. évi XI. törvény táboroztatással kapcsolatos módosítása a személyi feltételeket érinti. Erkölcsi bizonyítvánnyal kell igazolni, hogy a táboroztatás szervezője, valamint a táboroztatás szervezésében, illetve lebonyolításában részt vevő személy nem szerepel a bűntettesek nyilvántartásában.
Nem kell erkölcsi bizonyítványt bemutatni a köznevelési intézménnyel jogviszonyban álló személyeknek, és a 18. évnél fiatalabb segítőknek.
A táboroztatás szervezője a jelentkezéskor a szülőnek tájékoztatást nyújt a tanuló ifjúság üdülésének és táborozásának egészségügyi feltételeiről szóló 12/1991. (V. 18.) NM rendelet szerint.
Mindezt a fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrzi.
A Kormány tájékoztatása szerint 2025-ben 9 %-kal, 2026-ban 13 %-kal, 2027-ben további 11 %-kal nő a minimálbér. 2025-ben a garantált bérminimum 7 %-kal nő.
Forrás: Magyarország Kormánya oldalon 2024. november 22-én megjelent hír
Ez érinti mindazon támogatásokat, amiknek számítási alapja a minimálbér, vagy a garantált bérminimum, többek között az alábbiakat:
Szociális/gyermekvédelmi és családtámogatási juttatások, támogatások, ellátások | Jogszabály | Minimálbérhez (MB) / garantált bérminimumhoz (GB) viszonyítva |
---|---|---|
Nevelőszülői alapdíj | Gyvt. 66/H. § (3) bek. | MB 30 %-a |
Nevelőszülői kiegészítő díj gyermekenként | Gyvt. 66/H. § (4) bek. | MB 20 %-a |
Nevelőszülői többletdíj speciális, különleges vagy kettős szükségletű gyermek után | Gyvt. 66/H. § (5) bek. | MB 7 %-a |
GYED maximuma | 1997. évi LXXXIII. tv. 42/D. § (1) bek. | MB X 2 70 %-a |
diplomás GYED – BA/BSc képzés | 1997. évi LXXXIII. tv. 45/E. § (5) bek. a) pont | MB 70 %-ának 30-ad része |
diplomás GYED – MA/MSc képzés | 1997. évi LXXXIII. tv. 45/E. § (5) bek. b) pont | GB 70 %-ának 30-ad része |
Nevelőszülői GYED | 1997. évi LXXXIII. tv. 42/F. § (5) bek. | MB 55 %-a |
Gyermekek otthongondozási díja (GYOD) | Szt. 39/A. § Klts.tv. 68. § (3) bek. a) pont | MB 100 %-a |
Álláskeresési járadék maximuma | 1991. évi IV. tv. 26. § (5) bek. | MB napi összegének 100 %-a |
Nyugdíj előtti álláskeresési segély | 1991. évi IV. tv. 30.§ (2) bek. | MB 40 %-a |
Mielőtt a tartalmat megosztaná, kérjük tekintse át a Máltai Módszertan Közzétételi irányelveit, melyeket itt talál meg!
„Új élet csak akkor lehetséges, ha egymásra találunk, ha fölismerjük,
hogy nincs különbség ember és ember között.
Nemcsak vagyunk, hanem egymásért vagyunk.”
A honlapon közölt tartalmak, képi és írásos elemek a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és azok készítőinek szellemi termékei és tulajdonát képezik. Átvételük, újra közlésük, további felhasználásuk egyéb célokra, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat előzetes engedélye, hozzájárulása nélkül etikátlan és nem megengedett. Ez a nyilatkozat a szerzői jogról szóló törvényben foglaltak szerint tiltó nyilatkozatnak minősül.