Jogszabályváltozások 2025. januárjától

Ügyfélkapu helyett Ügyfélkapu+ vagy DÁP

2025. január 16-a után megszűnik az Ügyfélkapu, helyette az Ügyfélkapu+ vagy a DÁP (Digitális Állampolgárság Program) alkalmazásával lehet belépni azokra a portálokra, ahol digitális azonosítás szükséges.

A MÜKENG/SZNYR, a KENYSZI és a GYVR rendszerekhez való hozzáféréshez is át kell térni az Ügyfélkapu biztonságosabb, kétlépcsős belépésére.

Honlapunkon a Hírek, aktualitások oldalunkon 2024.11.24-én közzétettünk képernyőképes leírásokat a DÁP regisztrációról és az Ügyfélkapu+ igényléséről (link).

Módszertani útmutatók

1/2000. SzCsM rendelet 111. § (2) bekezdése kiegészült a 15-16. pontokkal

Az SzCsM rendelet 2024.VII. 24-től már részletezi, hogy a miniszter által jóváhagyott és a SZÁP-on közzétett szakmai módszereket alkalmazni kell.

2025. január 1-jétől két új módszertani útmutatót nevez meg a 111. § (2) bekezdése:

  • a fogyatékos személyek nappali ellátása,
  • az idősek otthona

Az utcai szociális munkát és az alacsonyküszöbű ellátást érintő változások

A 2025. évi költségvetési törvény (2024. évi LXXIV. törvény) módosította az Szt. 58/A. § (2b) bekezdés c) pontját, a 131/A. § (1) bekezdést, a 132. § (1) bekezdés p) pontját és kiegészítette a 140/B. §-sal.

Megszűnik ezen szolgáltatások pályázati úton történő, az 191/2008. Kormányrendelet szerinti finanszírozása, a költségvetési törvény tervezete már tartalmazza ezen jogcímeket.

Az Szt. is módosításra kerül oly módon, hogy az utcai szociális munka és a szenvedélybetegek alacsonyküszöbű ellátása is a finanszírozási rendszerbe való befogadás hatálya alá fog tartozni (Hatályba lép: 2025.I.1). 

A módosítás alapján ezekre a szolgáltatásokra is kiterjed a befogadási kötelezettség, vagyis a meglévő kapacitások bővítésére, és új kapacitások létrehozására 2025-től már csak minisztériumi hozzájárulással kerülhet sor. A már működő és finanszírozásban részesülő szolgáltatások automatikusan befogadást nyernek a finanszírozási rendszerbe.

Az Szt-ben történt módosításokkal csupán a fejlesztő foglalkoztatásnál marad a fenntartókkal kötött finanszírozási szerződések útján történő támogatás.

Forrás: BM gondoskodáspolitikáért felelős államtitkár 2024. november 13-án kelt, BM/30702/2024. számú tájékoztatása

Fogyatékossági támogatást érintő változások

Módosult a súlyos fogyatékosság minősítésének és felülvizsgálatának, valamint a fogyatékossági támogatás folyósításának szabályairól szóló 141/2000. (VIII. 9.) Korm. rendelet 19. §-a, kiegészült a (2-3) bekezdéssel

Nem kell felülvizsgálatra mennie annak, akinek állapota végleges. Számára a fogyatékossági támogatást megállapító határozattal egyidejűleg határozatlan időre szóló hatósági igazolványt kell kiadni. Ezzel az igazolvánnyal igénybe veheti az utazási kedvezményeket, és az adókedvezményt.

Táboroztatás

1991. évi XI. törvény 4/B. §-a kiegészült a (2a-2b) és az (5-14) bekezdésekkel

Az egészségügyi hatósági és igazgatási tevékenységről szóló 1991. évi XI. törvény táboroztatással kapcsolatos módosítása a személyi feltételeket érinti. Erkölcsi bizonyítvánnyal kell igazolni, hogy a táboroztatás szervezője, valamint a táboroztatás szervezésében, illetve lebonyolításában részt vevő személy nem szerepel a bűntettesek nyilvántartásában.

Nem kell erkölcsi bizonyítványt bemutatni a köznevelési intézménnyel jogviszonyban álló személyeknek, és a 18. évnél fiatalabb segítőknek.

A táboroztatás szervezője a jelentkezéskor a szülőnek tájékoztatást nyújt a tanuló ifjúság üdülésének és táborozásának egészségügyi feltételeiről szóló 12/1991. (V. 18.) NM rendelet szerint.

Mindezt a fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrzi.

Minimálbér és garantált bérminimum emelkedése

A Kormány tájékoztatása szerint 2025-ben 9 %-kal, 2026-ban 13 %-kal, 2027-ben további 11 %-kal nő a minimálbér. 2025-ben a garantált bérminimum 7 %-kal nő.

Forrás: Magyarország Kormánya oldalon 2024. november 22-én megjelent hír 

Ez érinti mindazon támogatásokat, amiknek számítási alapja a minimálbér, vagy a garantált bérminimum, többek között az alábbiakat:

Szociális/gyermekvédelmi és családtámogatási juttatások, támogatások, ellátások Jogszabály Minimálbérhez (MB) / garantált bérminimumhoz (GB) viszonyítva
Nevelőszülői alapdíj Gyvt. 66/H. § (3) bek. MB 30 %-a
Nevelőszülői kiegészítő díj gyermekenként Gyvt. 66/H. § (4) bek. MB 20 %-a
Nevelőszülői többletdíj speciális, különleges vagy kettős szükségletű gyermek után Gyvt. 66/H. § (5) bek. MB 7 %-a
GYED maximuma 1997. évi LXXXIII. tv. 42/D. § (1) bek. MB X 2 70 %-a
diplomás GYED – BA/BSc képzés 1997. évi LXXXIII. tv. 45/E. § (5) bek. a) pont MB 70 %-ának 30-ad része
diplomás GYED – MA/MSc képzés 1997. évi LXXXIII. tv. 45/E. § (5) bek. b) pont GB 70 %-ának 30-ad része
Nevelőszülői GYED 1997. évi LXXXIII. tv. 42/F. § (5) bek. MB 55 %-a
Gyermekek otthongondozási díja (GYOD) Szt. 39/A. §  Klts.tv. 68. § (3) bek. a) pont MB 100 %-a
Álláskeresési járadék maximuma 1991. évi IV. tv. 26. § (5) bek. MB napi összegének 100 %-a
Nyugdíj előtti álláskeresési segély 1991. évi IV. tv. 30.§ (2) bek. MB 40 %-a

Mielőtt a tartalmat megosztaná, kérjük tekintse át a Máltai Módszertan Közzétételi irányelveit, melyeket itt talál meg!

Nyomtatás a böngésző szolgáltatásával

Az agressziókezelés a hajléktalan munkaközösségeink összevont találkozóján

Gyakorlati eszközök bemutatásával és kipróbálásával járultunk hozzá a téma feldolgozásához
Részletek

Szenvedélybetegekkel foglalkozó máltaiak szakmai találkozója Esztergomban

A függőkkel foglalkozó máltai munkatársak közösségi találkozójának házigazdája az esztergomi Magyar Máltai Szeretetszolgálat Gondviselés Háza volt
Részletek
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.

Feltétlenül szükséges sütik

A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.

Amennyiben ez a süti nem kerül engedélyezésre, akkor nem tudjuk elmenteni a kiválasztott beállításokat, ami azt eredményezi, hogy minden egyes látogatás alkalmával ismételten el kell végezni a sütik engedélyezésének műveletét.

Funkcionális sütik

Ez a webhely a Google Analytics-et használja anonim információk gyűjtésére, mint például az oldal látogatóinak száma és a legnépszerűbb oldalak.

A cookie engedélyezése lehetővé teszi, hogy javítsuk honlapunkat.