A Máltai Módszertan munkacsoport vezetője, Madár Csaba és módszertani munkatársa, Koncz Hédy, valamint a Szeretetszolgálat Közép Magyarországi Régiójának munkatársai nemrégiben Viborgban, Dániában jártak szakmai tanulmányúton.
A Máltai Módszertan a viborgi fogyatékosságügyi ellátásokban dolgozó kollégákkal közös szakmai párbeszédet és együttműködést kezdeményezett. A látogatás során a kollégák közelebbről megismerték a dán intézményi gyakorlatokat, különös tekintettel azokra a biztonsági és jólléti tervezési módszerekre, amelyek a mindennapi gondozásban és a krízishelyzetek kezelésében nyújtanak segítséget a magas viselkedési kockázattal élő lakók esetében.
A két nap igen tartalmasan telt, a résztvevők betekintést nyerhettek több intézmény működésébe, valamint megismerhették a KRAP (kognitív képesség fókuszú strukturált pedagógia) és az LA2u (viselkedéspedagógia) módszertanát, valamint Tryghedsplan (biztonsági terv) és a Trivselsplan (jólléti terv) eszközök alkalmazását.
A KRAP olyan segítő-terápiás megközelítést takar, amely személyre szabott, erősség-alapú, interaktív tevékenység modalitásokkal dolgozik. Célja, hogy az egyén saját erőforrásait építse, szociális kompetenciáit fejlessze, integrálódjon a közösségbe, és aktív szerepet vállaljon saját életének irányításában. A „LA2u” rövidítés a dán ”Læring, Aktivitet og Anvendelse til uddannelse” (tanulás, aktivitás és alkalmazás az oktatásban) kifejezésből ered, központi gondolata: a tanulásnak mindig a személyhez kell „érkeznie” (til dig), azaz gyakorlatban alkalmazhatóvá kell válnia. A tervek vizuálisan is jól strukturált eszközök, amelyek arra szolgálnak, hogy a gondozók és a kliens közösen követhessék nyomon a feszültség, a krízis és a stabil állapot jeleit, illetve az ezekhez kapcsolódó cselekvési stratégiákat. A rendszer színekkel és konkrét példákkal támogatja a helyzetfelismerést, és egyértelmű iránymutatást ad arra, mit tehet a kliens, illetve mit tehetnek a környezetében dolgozó szakemberek.
A dán szociálpedagógus kollégák módszertani szemlélete a strukturált pedagógia, a kognitív képességekre épülő elismerő pedagógia (KRAP) és a LA2u megközelítés elemeit ötvözi. Sok szempontból inspiráló és adaptálható a magyar szociális ellátás gyakorlatában is.
A két napos program végére nemcsak gazdag szakmai tapasztalatcserére került sor, hanem konkrét együttműködési szándék is körvonalazódott: a viborgi és a magyar szakemberek közös projektjei hamarosan elindulhatnak. Ez a partnerség újabb lehetőséget teremt arra, hogy a Máltai Módszertan nemzetközi módszereket építsen be a hazai ellátások fejlesztésébe.
Mielőtt a tartalmat megosztaná, kérjük tekintse át a Máltai Módszertan Közzétételi irányelveit, melyeket itt talál meg!