Word Café

“A World Café egy strukturált, mégis informális beszélgetési módszer, amely elősegíti a kollektív intelligencia kibontakozását, támogatja a mélyebb megértést és az innovatív gondolkodást.” – így mutatja be a The World Café oldal saját módszerét.

A World Café módszert Juanita Brown és David Isaacs dolgozta ki, ma már világszerte alkalmazzák a közösségi párbeszéd és együttműködés elősegítésére.

A módszer célja egy olyan nyitott, bizalmi légkör megteremtése, ahol a résztvevők egyenrangúan oszthatják meg gondolataikat, új perspektívákat fedezhetnek fel és közösen dolgozhatnak ki megoldásokat. Különösen hasznos szervezeti stratégiák kidolgozásában, közösségépítésben, oktatásban és jól használható a szociális területen is.

Ezt a technikát a Máltai Módszertan Gyermekjóléti, gyermekvédelmi és esélynövelő szolgáltatások munkaközössége 2024. májusi találkozója alkalmával kipróbáltuk:  Buda Helga rendőr alezredes, gyermekvédelmi főelőadóval a PoliceCafé módszert alkalmazva jártuk körbe a bántalmazás jeleit, és azt, hogy hogyan tudnánk hatékonyabbá tenni a jelzőrendszert. A Police Café a Word Café módszertanát alkalmazza a rendvédelmi szervek és a civil társadalom közötti kommunikáció előmozdítására.

Alkalmazási területek

  • Szervezetfejlesztés és innováció – új stratégiák és ötletek kidolgozására
  • Oktatás – interaktív tanulási folyamatok támogatására
  • Közösségépítés – társadalmi párbeszéd és bevonás elősegítésére
  • Szociális munka – ügyféltámogatásra, hátrányos helyzetű közösségek segítésére

A Word Café lebonyolítása három fő szakaszból áll: az előkészítés és a beszélgetés, majd az összegzés.

Előkészületek

A megfelelő előkészítés a siker záloga. Először is mérjük fel, hogy a körülmények megfelelőek-e ennek a technikának az alkalmazásához:

A környezetet tegyük biztonságossá, befogadóva ami pl. egy kávéház hangulatát idézi – kis asztalok, jegyzetelési lehetőségek, (akár kávé vagy tea), hogy a résztvevők komfortosan érezzék magukat. Figyeljünk arra is, hogy az egymás melletti asztaloknál folyó beszélgetéseket a szomszéd csoport ne zavarja meg, legyen elég tér a különvonulásra.
A módszer ideálisan 12 és 50 fő közötti létszámmal működik, de nagyobb csoportok esetében is sikeresen alkalmazható megfelelő facilitálással. A beszélgetések optimálisan 3-5 fős csoportokban zajlanak, így biztosítható, hogy minden résztvevő aktívan hozzájáruljon a párbeszédhez.
Úgy gazdálkodjunk az idővel, hogy minden “asztalnak” legyen ideje az átgondolásra, lehetőleg minden résztvevő tudjon megszólalni, alakuljon ki a mélyebb interakció, éljék át, hogy aktívan tudnak hozzájárulni a kollektív tudáshoz. Ez asztalonként (a kérdés bonyolultságától függően) legalább 10 perc.

A beszélgetés és az összegzés

Pontosan határozzuk meg a központi témát, amely köré a beszélgetés szerveződik, és a csoportok által megvitatandó kérdéseket érthetően fogalmazzuk meg.

A Word Café következő szakasza a beszélgetési fázisa Ez alatt a résztvevők egy-egy kérdés köré építve folytatnak rövid, fókuszált párbeszédet, általában 15-30 perces üléseken. A beszélgetésben a jegyzetelő szerepét egy asztalgazda tölti be, aki segíti a beszélgetést és jegyzeteli az elhangzott gondolatokat. Kivétel nélkül minden gondolatot jegyzeteljen le, akár a vizualizációt (pl színes filcek) is segítségül hívhatja.
Míg a résztvevők időnként új asztalhoz ülnek át, az asztalgazda marad, és ugyanahhoz a kérdéshez gyűjti az információkat a következő csoportokkal. Fontos, hogy az asztalgazda ne befolyásolja a csoport tagjait, minden gondolat szabadon szárnyalhasson. Segítheti, ösztönözheti a résztvevőket, hogy kapcsolódjanak az előző gondolatokhoz. Az asztalgazda csak akkor avatkozzon bele a beszélgetésbe, ha a csoport a kérdéstől eltávolodik. 
Az asztalgazda biztosítja a beszélgetések folytonosságát azáltal, hogy összegzi az előző körök kulcsgondolatait, és segíti a résztvevőket abban, hogy új kapcsolódásokat fedezzenek fel. Nem irányítja a beszélgetést, de bátorítja a részvételt és a gondolatok megosztását. Ha a kérdés mindenki számára világos és a beszélgetés jól strukturált, akkor az asztalgazda szerepe elhagyható. Akkor mellőzhetjük az asztalgazda szerepkört, ha nincs szükség irányításra, a jegyzetelés pontos és az eredmények vizuálisan rögzítettek.

Az egyik legfontosabb sajátosság, hogy a résztvevők időnként új asztalokhoz ülnek át, folyamatosan keverednek, és új partnerekkel, azok új szemszögeivel találkoznak. (Ahhoz, hogy a keveredés megvalósulhasson, legalább 3 asztal szükséges, de a 2024. májusi találkozón két asztallal is rengeteg információt gyűjtöttünk össze.) Ez az eljárás elősegíti az információk és gondolatok szabad áramlását, kapcsolódásokra ad lehetőséget, és biztosítja, hogy mindenki hozzájárulhasson a közös tudás kialakításához.

A beszélgetés végén az asztalgazdák összefoglalják, ismertetik az összegyűjtött ötleteket (adjunk nekik időt az áttekintésre). A bemutatás lehet felolvasás, vagy akár egy flipcharton összegezhetik és csoportosítják az elhangzott gondolatokat. Ez a fázis azzal zárulhat, hogy a nagy csoport konkrét döntéseket hoz, és meghatározza a további lépéseket.

Tervezési alapelvek

A theworldcafe.com oldalon szerepel az a hét tervezési alapelv, amit nekünk, a szervezőnek érdemes átgondolni, és ez vezet végig minket a folyamaton (a magyar fordításokban már kevésbé térnek ki erre):

  1. A kontextus tisztázása – Határozzuk meg világosan a célt és a résztvevőket. Kik és miért vesznek részt a beszélgetésben?
  2. Barátságos, biztonságos légkör kialakítása – A fizikai és érzelmi tér is legyen támogató és befogadó.
  3. Releváns, inspiráló és jól megfogalmazott kérdések feltevése – Az nyitott, fókuszáló kérdések serkentik a közös gondolkodást és a kollektív energiát.
  4. Segítsük a résztvevőket abban, hogy érdekeltté és motiválttá váljanak – Teremtsünk olyan környezetet, amely ösztönzi az aktív részvételt.
  5. Erősítsük a beszélgetések közötti kapcsolatokat és az elhangzott gondolatok összekapcsolását – Az asztalok közötti mozgás segíti az eszmecserét.
  6. Figyeljünk a mintázatokra és a kollektív felismerésekre – Ismerjük fel az ismétlődő gondolatokat és a közös témákat.
  7. Osszuk meg és tegyük láthatóvá az eredményeket – A beszélgetések legfontosabb felismerései legyenek összegyűjtve és bemutatva a közösség számára.

Eredményessége

Közös tudásépítés és mélyebb megértés

A módszer segíti a résztvevőket abban, hogy megoszthassák nézőpontjaikat, és együtt alakítsanak ki egy szélesebb körű, közös tudást egy adott témáról. Ez különösen hasznos, ha egy szervezet vagy közösség szeretne jobban megérteni egy problémát vagy új lehetőségeket felfedezni.

Új ötletek és kreatív megoldások generálása

A strukturált, de informális beszélgetések segítik a kreatív gondolkodást, és inspirálnak új megoldások kidolgozására. Innovációs folyamatokban, szervezetfejlesztésben vagy közösségi kezdeményezésekben kiváló eszköz lehet.

Stratégiai tervezés és döntéshozatal támogatása

A módszer lehetővé teszi, hogy a résztvevők közösen dolgozzanak ki terveket és akciókat, miközben minden érintett bevonásra kerül. Ez segíthet szervezeteknek vagy közösségeknek a jövőbeli irányok meghatározásában.

Előnyei

A Word Café interaktív, kreatív és hatékony, hiszen mindenki aktívan hozzájárulhat a beszélgetéshez, és gyorsan összegyűjthetők a különböző nézőpontok. Az informális légkör ösztönzi az őszinte párbeszédet, miközben segíti az új ötletek és megoldások megszületését. Bármilyen közösségben vagy szervezetben alkalmazható, ahol fontos a tudásmegosztás és a közös gondolkodás

A módszer erősíti a csapatkohéziót és az együttműködést, mivel segíti az őszinte, nyílt kommunikációt és a közös gondolkodást. Szervezetekben alkalmazva segíthet a belső folyamatok hatékonyabbá tételében, a konfliktusok kezelésében és a közös célok kialakításában.

Hatékonyan alkalmazható olyan helyzetekben, ahol fontos, hogy az érintettek elköteleződjenek egy projekt vagy döntés mellett. Mivel minden résztvevőnek lehetősége van hozzájárulni a beszélgetéshez, nagyobb lesz az azonosulás és felelősségvállalás a közösen kidolgozott megoldások iránt.

Alkalmazási területek

  • Szervezetfejlesztés és innováció – új stratégiák és ötletek kidolgozására
  • Oktatás – interaktív tanulási folyamatok támogatására
  • Közösségépítés – társadalmi párbeszéd és bevonás elősegítésére
  • Szociális munka – ügyféltámogatás, hátrányos helyzetű közösségek segítésére

Mielőtt a tartalmat megosztaná, kérjük tekintse át a Máltai Módszertan Közzétételi irányelveit, melyeket itt talál meg!

Nyomtatás a böngésző szolgáltatásával

Szakmai nap a vezetői kommunikáció jegyében

Találkozó a Szeretetszolgálat időseket ellátó intézményeinek vezetőinek részvételével
Részletek

Országos Gesztortalálkozó 2025. április – tervezés, együttműködés

Bemutatkoztak TSZR-ek és az egyházi módszertanok, beszámoltak az előző évek eredményeiről, és megosztották terveiket
Részletek
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.

Feltétlenül szükséges sütik

A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.

Amennyiben ez a süti nem kerül engedélyezésre, akkor nem tudjuk elmenteni a kiválasztott beállításokat, ami azt eredményezi, hogy minden egyes látogatás alkalmával ismételten el kell végezni a sütik engedélyezésének műveletét.

Funkcionális sütik

Ez a webhely a Google Analytics-et használja anonim információk gyűjtésére, mint például az oldal látogatóinak száma és a legnépszerűbb oldalak.

A cookie engedélyezése lehetővé teszi, hogy javítsuk honlapunkat.